Nyttiga Vardagsgrytan på 15 min !

Ingredienser

 

Världens lättaste och nyttigaste gryta !

RECEPT:

Olivolja ( så att det täcker botten på grytan + lite till )

Vitlök ( Jag brukar ta 5 klyftor , men krydda efter smak)

Gullök ( 1-2 normalstora lökar )

Krossade tomater ( 1-2 förp)

Tamari ( En skvätt, 3-4 msk)

Gurkmeja , Curry, Oregano , Ekologisk grönsaksbuljong ( krydda efter smak , jag är ganska generös med curryn och oreganon, gurkmeja 1-2 tsk, buljongen Ca 4 tsk )

Röda linser  ( 2-3 dl )

Quinoa (1-2 dl)

Vatten ( efter behov )

1 .Använd gärna gjutjärnsgryta, bryn vitlöken och gullöken i olivolja 

2.Häll i tomaterna+ lite vatten , låt puttra lite, inte koka

3.Häll i linser och quionoa , rör runt ( skölj av linser och quinoan först)

4.krydda med tamari,curry,oregano, buljong och gurkmeja

5.Låt puttra en stund, några min, därefter låt grytan stå på så hög värme som möjligt utan att det puttrar (ca,10min)( tiden avgörs om du vill ha linserna lite al dente eller om du vill ha dem mjukare)

Färdig !

Denna gryta kan varieras i en oändlighet och det kan inte bli fel, man kan addera tärnade grönsaker eller använda andra kryddor och jag brukar alltid servera en yughourt-dressing till med vitlök citron och olika färska kryddor som tex, basilka.

Till grytan så har vi ofta couscous och alltid råkost.

Rekommenderas varmt!

 

 

Just det , på bilden ligger det svartrötter och ingefära… jag provade att marinera svartrötterna med olivolja, risvinäger och ingefära , det vart supergott !!

1.skala svartrötterna, 

2.Blanda  risvinäger, oljan, och riven ingefära 

3.marinera och in i ugnen ca 220 grader 10 min .

Supergott som tillbehör !

Lycka till.

Inga kommentarer ännu.

Kommentera