Inga piller !

När jag tänker på näring så tänker jag på mat,,  inte  på vitaminpiller …..jag vill så långt som möjligt jobba med maten.

När jag går och handlar (Oftast på Coop) så tänker jag , nu ska jag ha lite c-vitaminer , kalcium, b-vitaminer ,magnesium, proteiner osv då gäller det att ha koll på vad maten innehåller för näringsämnen…och det är just det som är min grej :) att veta hur vi ska få i oss näringen via maten !

Men det finns några undantag D3 och fiskoljan, dessa tillskott tycker jag att de flesta ska ta då jag är ganska övertygad om att de flesta äter alldeles för lite fisk per vecka för att täcka behovet av omega 3 fettsyrorna  EPA och DHA , dessa är nödvändiga för många olika viktiga funktioner. Jag lyssnade i dag på en föreläsning om omega 3 om dess egenskaper att hämma inflammationer mycket intressant, det som också sades  var att det inte gick att ersätta fiskoljan med linfröolja som också är rik på omega 3 pga av att den oljan har en annan kemisk uppbyggnad.

Det finns alltså 2 st tillskott som jag alltid tar och det är D3 och omega 3 fiskolja dessa är faktiskt väldigt svåra att få i sig tillräckligt via maten om man inte  äter fisk flera ggr i veckan (3) vilket jag sällan gör ( tyvärr). D3 brukar jag sluta med under maj-sep då vi vistas ute mer och får D3 via solen.fiskoljaD-vitamin

Inga kommentarer ännu.

Kommentera