Vad äter barnen?

10

 

Jag har 3 st flickor och tänker varje dag på om de verkligen får i sig det det dom behöver ….. även fast jag har kunskapen om vad de ska /bör äta så är det inte = med att man får i barnen det dom behöver. Vad ska de äta då ? ja, egentligen så är det inte någon större skillnad på vad vuxna och barn behöver, vi är ju uppbyggda av samma material, ämnen… men det finns andra aspekter som är viktiga att tänka på och det är alla omständigheter runtomkring som vi inte kan påverka som tex skolmaten och dagismaten , de flesta barn får ta för sig själva av maten på skola och dagis och det betyder nog att de i det allra flesta fall blir väldigt lite grönsaker… sen när man kommer hem och ska äta sin middag, så blir det nog i det flesta fall inte så mycket mer grönsaker , lite gurka och paprika kanske, de flesta barn äter hälften så mycket frukt och grönt av den egentliga dagsdosen.. då missar barnen en massa viktiga källor till vitaminer, mineraler och inte minst de viktiga antioxidanterna.

Jag tänker också på vattnet, som jag tror att många skolbarn/dagisbarn dricker för lite av,  jag tror att de flesta barn glömmer att dricka före och efter lunch. Även barn behöver dricka mycket vatten för att hjälpa till att rena kroppen och hjälpa kroppen att tillföra näringsämnen.

90% av barnen äter fel fetter källa, livsmedelsverket… byt ut smör och ta bort margarin helt . Använd vegetabiliska fetter, detta är väldigt viktigt i förebyggande syfte tex för hjärt-kärlsjukdomar.  Men man missar även viktiga ämnen som finns i det nyttiga fettet, som faktiskt gör stor nytta i kroppen !    VIKTIGT, byt ut hårda fetter till mjuka fetter/oljor …

Socker- ja den eviga kampen om sockret …. jag är ganska hård på mina gränser… lördagsgodis(ekogodis) är på lördagar och inga andra dagar . Det är heller inga mängder . Jag ser i bland, eller ganska ofta när man går och handlar, barn med föräldrar som plockar kilovis med lördagsgodis, otroligt onödigt… lördagen blir inte trevligare eller ens roligare bara för att vi har massvis med godis. Man får tänka om , hitta nya vanor med barnen och familjen det går att ha mysigt framför Lets dance med nötter frukt och lite bra eko- choklad, faktum är att det är mycket godare och det gör till och med nytta!

Mera bärNyttigt fettvattenMera grönt

 

En liten lista på ämnen som man bör se till att barnen får i sig tillräckligt !

1- Grönsaker , ge vid mellanmål, måltider och när barnen är sugna på ngt.

2- Vatten – skicka med en flaska med vatten till dagis/skola som de kan dricka ur under hela dagen

3- Fett -Byt ut de hårda fettet mot mjuka/rinnande vegetabiliska oljor så långt som möjligt, var generös med vegetabiliska oljor.

4- Jag ger mina barn D3 även de stora barnen, men det är ju upp till var och en .

5- Minska på sockret !

 

Om man bara gör dessa små förändringar så har man mycket att vinna !  

Lycka till  ..

 

Inga kommentarer ännu.

Kommentera